Förskola

Förskolornas verksamhet utgår från förskolans läroplan som trädde i kraft 1.8.2016. Förskolans läroplan 

Förskolan är obligatorisk fr.o.m. hösten 2015. Det betyder att man blir anvisad en förskoleplats och behöver därmed inte söka om plats. Brev skickas hem till vårdnadshavarna inom januari.

Förskola ordnas i daghemmen eller i skolan kl. 9-13.

Övergången mellan förskolan och skolan ska vara smidig. Förskolan fungerar som en bro över från småbarnspedagogiken, småbarnsåldern till skolan.

 

Läs mera i vår broschyr: Välkommen till förskolan

 

 

Blankett för anhållan om ledigt för förskoleelev

Blankett för anhållan om uppskov med skolgången

  • En mångsidig verksamhet som ger barnet möjlighet till kunskap och upplevelser.
  • Barnen ska vara aktiva i sitt lärande, få ta initiativ i lärandet och ta ansvar för det.
  • Leken är en viktig del av lärandet, en tillgång. Leken förbereder barnen för kommande situationer.
  • Leken ger möjlighet att utforska världen genom att få använda fantasi och kreativitet och har också en funktion i inlärningssituationen.

I förskolan läggs stor vikt vid sociala färdigheter. Barnens självkänsla, självkännedom, samarbetsförmåga, hänsynstagande och hjälpsamhet utvecklas samt även deras sensibilitet, tolerans och kreativitet.

  • Matematiskt tänkande, begreppsuppfattning, antalsuppfattning, uppfattning om plus och minus, matematiska spel där addition och subtraktion ingår.
  • Rörelse, motorik, koordination, kroppsuppfattning, handens färdighet.
  • Konstfostran. Arbetar med olika material och tekniker.
  • Musik, sång, spel, rytmer, lyssnande, rörelse till musik.
  • Natur och miljö, närmiljön, skogsmulleverksamhet.
  • Företagsamhetsfostran.
  • Projekt och tema-arbeten.
  • Skolförberedelser.

Elever anvisas närskola enligt befolkningsregister och modersmål. 

Brev skickas hem till vårdnadshavarna med beslut om anvisad plats, inskrivningen sker elektroniskt.

Godkännande eller nekande av anvisad plats Bekräfta eller annullera platsen 

 

Chefen för småbarnspedagogik anvisar den närmaste förskolan på det begärda inhemska språket under förutsättning att mottagande enhet har testat att eleven har förutsättningar att klara undervisningen på enhetens undervisningsspråk. Vid anvisande av förskola så är det närskolan som bestämmer till vilken förskola eleven ska anvisas. Förskolan bör vara kopplad till närskolan. Specialbarnträdgårdsläraren gör en helhetsbedömning före antagningsbeslutet.

Bildningsdirektören anvisar den närmaste närskolan på det begärda inhemska språket under förutsättning att mottagande skola har testat att eleven har förutsättningar att klara undervisningen på skolans undervisningsspråk. Vid anvisande av närskola tillämpas syskonkriterier så om det finns syskon i skolan anvisas samma skola till yngre syskon. Specialläraren gör en helhetsbedömning före antagningsbeslutet.

Om vårdnadshavarna önskar en annan närskola, eller plats i närskola på det andra inhemska språket så lämnas anhållan in senast 7.1. Anhållan lämnas in elektroniskt till bildningssektorn eller per post till bildningssektorn, Vörå Kommun, 66600 Vörå.

Anhållan om att börja i annan skola än den närmaste. 

Om vårdnadshavarna önskar annan närförskola eller plats i närförskola på det andra inhemska språket, kontakta chefen för småbarnspedagogik.

Chef för småbarnspedagogik
Simone Envall