Ändringar i stöd för lärande
Förändringar i stöd för lärande för elever i skolan
Från och med den 1 augusti 2025 ändras lagstiftningen om stöd för lärare för elever i förskolan och grundläggande utbildning. Syftet med ändringen är att stödet ska bli mer flexibelt och lättillgängligt, så att alla elever får så bra förutsättningar som möjligt att klara skolan. Fokus i det nya stödet är att förebygga svårigheter och att hjälpa eleverna i den vanliga undervisningen, så att så många som möjligt kan vara en del av klassundervisningen.
Den största förändringen är att det nuvarande "trestegsstödet" (allmänt, intensifierat och särskilt stöd) försvinner. Undervisningen planeras så att det blir lättare att ge stöd direkt i klassrummet och baserar sig på konkreta pedagogiska lösningar och stödformer som utgår från gruppens och elevernas behov. Dessa handlar bland annat om att bilda flexibla undervisningsgrupper så att målen för undervisningen kan nås och att läraren har möjlighet att beakta behoven tillräckligt väl.
Hur fungerar stödet i praktiken?
Alla elever har i första hand rätt till stöd som ges inom klassen eller gruppen, så kallade gruppspecifika stödformer:
✔ Allmän stödundervisning vid behov
✔ Stöd i undervisningsspråket
✔ Speciallärare som stöd i undervisningen
Om detta inte räcker, kan eleven dessutom få så kallade elevspecifika stödåtgärder, som till exempel:
✔ Regelbunden undervisning i en mindre grupp med speciallärare eller specialklasslärare
✔ Undervisning i en specialklass
Elevspecifika stödåtgärder kräver ett förvaltningsbeslut av utbildningsanordnaren.
Avgränsning av lärokurs
Det som idag kallas ”individualiserad lärokurs” (IP) kommer i fortsättningen att kallas ”avgränsad lärokurs”. Att avgränsa lärokursen är en åtgärd som används i sista hand och först när eleven trots både gruppspecifika stödformer och elevspecifika stödåtgärder inte klarar målen i den allmänna lärokursen med godkänt vitsord (vitsordet 5).
För elever med avgränsad lärokurs används från och med 1.8.2025 verbal bedömning ända fram till avgångsbetyget i årskurs nio, då vitsordet automatiskt är 5 försedd med en asterisk (*).
Uppdateringen av stödet har en övergångsperiod till den 31.8.2026. Under övergångsperioden uppdateras nuvarande stödbeslut i enlighet med den nya lagstiftningen. Det innebär att planer för elever som i dagsläget har intensifierat stöd eller särskilt stöd kommer att gås igenom och uppdateras under det kommande läsåret.
Här kan du läsa mera: Revidering av stöd för lärande