Specialpedagogik inom småbarnspedagogik

Specialpedagogik finns till för barn som behöver extra stöd eller uppmärksamhet i någon form. Varje barn har rätt att utvecklas i sin egen takt. Specialpedagogikens målsättning är att barnet ska ha möjlighet att fungera både självständigt och som gruppmedlem enligt sina egna förutsättningar.

Daghemmen och speciallärarna samarbetar genom kontinuerlig uppföljning, samundervisning och observationer i barngrupperna. När barnet bedöms ha behov av tidigt stöd är det oftast personalens och föräldrarnas gemensamma observationer av barnet som utgör grunden. Det kan röra sig om barnets speciella behov eller handikapp, men också om barn med små vardagsbekymmer (sociala, känslomässiga etc.). Ju tidigare man uppmärksammar eventuella svårigheter desto lättare är det att stöda barnets utveckling. 

 

Specialpedagogikens genomförande

I kommunen finns tre speciallärare inom småbarnspedagogik som arbetar med de barn som behöver extra stöd. Specialläraren, daghems- och förskolepersonalen samarbetar vid behov med hälsovårdare, kurator, terapeuter, psykolog, lärare, socialarbetare eller  annan sakkunnig. Detta görs för att tillgodose barnets behov på bästa sätt.

Kontakta daghemsföreståndarna för att komma i kontakt med speciallärarna. 

Daghemsföreståndare
Mikaela Majabacka
Daghemsföreståndare
Åsa Sjöberg
Daghemsföreståndare
Tua Herrgård