Specialundervisning

Vad är specialundervisning och för vem?

Syftet med specialundervisningen är att stödja eleven i hans eller hennes inlärning i ett så tidigt skede som möjligt samt att fortsätta med detta stöd så länge behovet finns. En elev med lindriga inlärningssvårigheter som är i behov av särskilt stöd för att förbättra förutsättningarna för sitt lärande skall ges specialundervisning på deltid. Denna specialundervisning sker parallellt med övrig undervisning.
Om eleven trots dessa stödåtgärder inte når målen enligt den allmänna lärokursen kan eleven överföras till specialundervisningen. Då uppgörs en individuell plan för hur undervisningen skall ordnas. Denna plan uppgörs tillsammans med vårdnadshavarna. 

Speciallärarens arbete i skolan

I specialundervisningen arbetar vi elevcentrerat. Tillsammans med eleven försöker vi att hitta de sätt på vilka eleven lär sig bäst och genom detta förbättra elevens förutsättningar för sitt lärande samt stärka elevens självkänsla. Specialläraren har ett tätt samarbete med klassläraren. Tillsammans diskuterar vi regelbundet vilka elever som behöver särskilt stöd för att utveckla sina läs-, skriv- eller matematiska färdigheter. Därtill kartlägger specialläraren regelbundet elevernas läs-, skriv- och matematikfärdigheter. 

Speciallärarens kartläggning av elevernas läs-, skriv och matematikfärdigheter

Årskurs 1
I början av höstterminen är specialläraren med i klassen tillsammans med klassläraren. Vi träffar också eleverna enskilt och kartlägger elevens bokstavskännedom, eventuella läsfärdigheter och elevens tal. Tillsammans med alla elever i årskurs 1 kartlägger vi deras fonologiska medvetenhet (rim, ordlängd, ljud m.m.) samt matematiska begrepp (t.ex. färre, fler, före och mellan) Under vårterminen görs en uppföljande kartläggning av alla ettors läs- och skrivfärdigheter.

Årskurs 2-3
I början av höstterminen och i mitten av vårterminen kartlägger vi elevernas läs- och skrivfärdigheter. I årskurs två kartlägger vi även elevernas matematiska färdigheter.

Årskurs 4-6
I början av höstterminen och i mitten av vårterminen kartlägger vi elevernas läs- och skrivfärdigheter. 

Individuella träningsprogram

Utgående från ovannämnda kartläggningar och observationer uppgörs individuella träningsprogram för att täppa till elevens eventuella luckor i ett så tidigt skede som möjligt.  Om en elevs svårigheter behöver utredas ytterligare samarbetar specialläraren med skolpsykologen. 

Information till hemmen

Information till hemmen om aktuella kartläggningar och individuella träningsprogram i specialundervisningen ges antingen via informationsblad, kontakthäfte eller personligt samtal. Ett hem och en speciallärare som tillsammans stöder eleven uppnår bättre resultat än om var och en arbetar på eget håll! 

Samarbete över stadiegränserna

Specialläraren samarbetar med såväl förskolan som med stadiet 7-9. Inför övergången till årskurs 1 diskuterar vi och den blivande klassläraren för åk 1 tillsammans med specialbarnträdgårdsläraren och respektive barnträdgårdslärare de kommande eleverna. Vid övergången till årskurs 7 informerar vi speciallärare och studiehandledare på mottagande skola om våra elever. På detta vis blir övergången till nytt stadium smidigare och den mottagande skolan är redan på förhand välinformerad om vilka elever som är i behov av särskilt stöd.

Har du frågor kring ditt barns eventuella behov av specialundervisning?

Kontakta specialläraren på ditt barns skola! 

Deltidsspecialundervisning

Deltids specialundervisning är ämnad för elever som behöver extra stöd i ett ämne under en kortare tid och där vanlig stödundervisning inte räcker till.  Undervisningen sker i liten grupp och följer den allmänna läroplanen med tyngdpunkt på det centrala lärostoffet. Eleven skriver klassens prov och bedöms enligt de allmänna bedömningskriterierna. I deltidsspecialundervisningen ges också läs- och skrivträning.

Anpassad undervisning

Anpassad undervisning är till för elever som är överförda till specialundervisningen genom ett nämndbeslut som baserar sig på en utredning av elevens svårigheter.  För elever överförda till specialundervisningen uppgörs en individuell plan ur vilken det framgår i vilket/vilka ämnen eleven följer anpassad lärokurs. Anpassad lärokurs innebär att stoffmängden reduceras eller att stoffets svårighetsgrad anpassas. I övriga ämnen följer eleven klassundervisning.  I anpassade ämnen bedöms eleven utgående från individuella mål. I dessa ämnen förses vitsordet med en stjärna.

JOPO

JOPO är till för elever med sjunkande medeltal och motivationsbrist samt för elever som underpresterar eller får oväntat dåliga resultat. JOPO är till för elever vars inlärningsstilar är mera praktiska. Därför kan en del av undervisningen förverkligas genom arbetspraktik. Eleven kan följa den allmänna läroplanen eller individuell plan. Till JOPO-gruppen antas elever genom särskild ansökan.

Elevhandledningsplan

Mera information hittar du på Studieinfo:

åk 0-6

Handledningen sköts i huvudsak av klassläraren och fokuserar på grunderna i studieteknik, självkännedom och självförtroende. Interaktionen mellan eleven, föräldrarna och skolan är central.   

åk 7-9

På årskurs 7 finns elevhandledning på schemat. I undervisningen ingår t.ex. hur man läser läxor, självkännedom, val av livsstil, utvecklande av egen inlärningsstil. Dessutom lär man sig hur man arbetar tillsammans. På våren informeras om tillval. Handledningen handhas i huvudsak av elevhandledaren och klassföreståndaren.

På årskurs 8 fokuserar man på olika yrken och utbildningsvägar. Praktisk arbetslivsorientering dvs PRAO ordnas en vecka. 

På årskurs 9 används det mesta av tiden till information om skolor på andra stadiet. Dit hör besök till olika skolor i nejden och egenskapstester. Individuella samtal med eleverna om framtidsplaner är en viktig del i utformande av elevernas fortsatta utbildningsvägar. Gemensam elevansökan sköts i skolan men också vid tillfällen i Centrumskolan och Tegengrenskolan kvällstid. Samarbete med andra stadiets skolor är centralt.