Specialundervisning

Specialundervisningen finns till för barn som behöver extra stöd eller uppmärksamhet i någon form. Varje barn har rätt att utvecklas i sin egen takt. Specialundervisningen målsättning är att barnet ska ha möjlighet att fungera både självständigt och som gruppmedlem enligt sina egna förutsättningar.

Förskolorna och specialundervisningen samarbetar genom kontinuerlig uppföljning och observationer i förskolegrupperna. När barnet bedöms ha behov av tidigt stöd är det oftast personalens och föräldrarnas gemensamma observationer av barnet som utgör grunden. Det kan röra sig om barnets speciella behov eller handikapp, men också om barn med små vardagsbekymmer (sociala, känslomässiga etc.). Ju tidigare man uppmärksammar eventuella svårigheter desto lättare är det att stöda barnets utveckling. 

 

Specialundervisningens genomförande
I Vörå genomförs specialundervisningen i vanliga förskolegrupper i daghemmen. I kommunen finns flera speciallärare inom småbarnspedagogik och förskola som arbetar med de barn som behöver extra stöd. Specialläraren inom småbarnspedagogik och förskola liksom personalen inom småbarnspedagogik och förskolan samarbetar vid behov med skolhälsovårdare, kurator, terapeuter, psykolog, lärare, socialarbetare eller någon annan sakkunnig. Detta görs för att tillgodose barnets behov på bästa sätt.

För mera information, kontakta speciallärare inom småbarnspedagogik och förskola.