Föredragningslistor

Förtroendeorganens föredragningslistor publiceras i kommunens webbtjänst i regel några dagar innan mötet. En föredragningslista kan läsas på nätet tills protokollet publiceras.

Protokoll

Justerade protokoll publiceras i kommunens webbtjänst. Protokollen finns tillgängliga på nätet ett (1) år efter publicering. Orsaken till att protokollen inte finns publicerade längre tid är dataskyddsförordningens bestämmelser (GDPR).

Äldre protokoll kan frågas efter via e-post vora@vora.fi

Tjänsteinnehavarbeslut

Tjänsteinnehavarna beslutar om frågor som hör till det egna verksamhetsområdet. Tjänsteinnehavarbeslut i vilka ändring kan sökas med stöd av kommunallagen publiceras i kommunens webbtjänst.

I besluten kan ingå bilagor som inte publiceras i webbtjänsten. Bilagan publiceras inte om den innehåller:

  • sekretessbelagda uppgifter eller
  • uppgifter som vid publicering kan äventyra någons integritetsskydd eller en näringsidkares affärs- eller yrkeshemligheter.
Ändring i beslut

Ändring i beslut kan sökas på flera olika sätt. Om ändringssökande och besvär stadgas bl.a. i kommunallagen, förvaltningsprocesslagen och i olika speciallagar.

I speciallagar stadgas om ändringssökande i beslut genom förvaltningsbesvär.
I kommunallagen stadgas om när och hur man kan söka ändring i beslut genom kommunalbesvär eller genom begäran om omprövning.

Den som är missnöjd med ett beslut av kommunstyrelsen, en nämnd, ett utskott eller deras sektioner eller en myndighet som lyder under dem, får begära omprövning av beslutet. Omprövning av ett beslut begärs av  det organ som har fattat beslutet. Begäran om omprövning kan göras om den ändringssökande anser att beslutet har tillkommit på ett olagligt sätt (laglighetsgrund) eller om den ändringssökande anser att ett beslut är oändamålsenligt (ändamålsenlighetsgrund).

Ändring i beslutet får inte sökas direkt genom besvär, utan begäran om omprövning är ett obligatoriskt inledande skede till kommunalbesvär. Begäran får inte yrkas i beslut som endast gäller beredning eller verkställighet. EN begäran om omprövning ska behandlas utan dröjsmål.

Begären om omprövning får göras av en part, dvs. den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet. Även kommunmedlemmar kan yrka på begäran om omprövning.

En begäran om omprövning ska framställas inom 14 dagar från delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet den sjunde dagen efter att brevet sändes eller vid elektronisk delgivning. En kommunmedlem anses ha fått del av ett beslut sju dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Ändring i beslut som fattats av fullmäktige eller samkommunens organ samt i beslut som kommunstyrelsen eller en nämnd meddelat med anledning av en begäran om omprövning söks hos förvaltningsdomstolen genom kommunalbesvär. Ett kommunalbsvär måste inlämnas skriftligen.

Besvär får anföras på laglighetsgrund, d.v.s. på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning,
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter, eller
  • beslutet annars strider mot lag.


Kommunalbesvär får dock inte anföras över beslut som endast gäller beredning eller verkställighet.

Kommunalbesvär får anföras av en part, dvs. den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet. Också kommunmedlemmar har besvärsrätt.

Är det fråga om beslut med anledning av en begäran om omprövning får ändring sökas endast av den som gjort begäran. Om beslutet har ändrats med anledning av begäran om omprövning, får också andra parter och kommunmedlemmar söka ändring i beslutet genom kommunalbesvär.

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet den sjunde dagen efter att brevet sändes eller vid elektronisk delgivning. En kommunmedlem anses ha fått del av ett beslut sju dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Vasa förvaltningsdomstol. Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast den sista dagen under besvärstiden och inom den tid besvärsmyndigheten håller öppet.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

besöksadress: Korsholmsesplanaden 43, Vasa
postadress: PB 204, 65101 Vasa
e-postadress: vaasa.hao[a]oikeus.fi
telefon: 029 65 42611
fax: 029 56 42760
öppethållning: måndag–fredag kl. 8.00–16.15

Besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form. Besvärsskriften riktas till besvärsmyndigheten.

I besvärsskriften ska uppges

1. det beslut i vilket ändring söks
2. till vilka delar ändring söks i beslutet och hurudana ändringar som söks
3. de grunder på vilka ändring yrkas

I besvärsskriften ska uppges ändringssökandens namn och hemkommun samt den postadress, det telefonnummer och den e-postadress under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning av betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas
• det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller som officiellt bestyrkt kopia
• ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
• de handlingar som ändringssökanden åberopar till stöd för sina yrkanden

Ett ombud ska till besvärsskriften bifoga en fullmakt, om ändringssökanden inte har befullmäktigat honom muntligen hos besvärsmyndigheten eller om den elektroniskt insända handlingen inte innehåller en utredning om ombudets behörighet. För advokat eller allmänt rättsbiträde krävs inte särskild fullmakt.

Rättegångsavgift

Förvaltningsdomstolen uppbär av ändringssökanden en rättegångsavgift för behandlingen av ärendet. (Lag om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters prestationer, § 3)

De kommunala myndigheterna fattar många beslut med stöd av olika speciallagar. Speciallagarnas bestämmelser om sökande av ändring varierar mycket och de ska tillämpas framom motsvarande bestämmelser i kommunallagen.

Enligt speciallagarna söks ändring ofta genom förvaltningsbesvär i stället för kommunalbesvär. Förvaltningsbesvär kan anföras om den ändringssökande anser att beslutet har tillkommit på ett olagligt sätt (laglighetsgrund) eller om den ändringssökande anser att ett beslut är oändamålsenligt (ändamålsenlighetsgrund).

Många speciallagar innehåller bestämmelser om begäran om omprövning som föregår besvär. I vissa fall kan också begäran om omprövning enligt kommunallagen komma i fråga.

Förvaltningsbesvär kan endast anföras av en part, d.v.s. den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet. Den besvärsrätt som kommunallagen ger kommunmedlemmar gäller inte i speciallagarna.

Förvaltningsbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet den sjunde dagen efter att brevet sändes eller vid elektronisk delgivning. En kommunmedlem anses ha fått del av ett beslut sju dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Närmare anvisningar om hur man söker ändring medföljer som bilaga till protokoll och beslut. Speciallagarna kan också innehålla besvärsförbud.

Besvärsmyndighet

Förvaltningsbesvär anförs hos Vasa förvaltningsdomstol. Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast den sista dagen under besvärstiden och inom den tid besvärsmyndigheten håller öppet.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

besöksadress: Korsholmsesplanaden 43, Vasa
postadress: PB 204, 65101 Vasa
e-postadress: vaasa.hao[a]oikeus.fi
telefon: 029 65 42611
fax: 029 56 42760
öppethållning: måndag–fredag kl. 8.00–16.15

Besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form. Besvärsskriften riktas till besvärsmyndigheten.

I besvärsskriften ska uppges
1. det beslut i vilket ändring söks
2. till vilka delar ändring söks i beslutet och hurudana ändringar som söks
3. de grunder på vilka ändring yrkas

I besvärsskriften ska uppges ändringssökandens namn och hemkommun samt den postadress, det telefonnummer och den e-postadress under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning av betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas
• det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller som officiellt bestyrkt kopia
• ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
• de handlingar som ändringssökanden åberopar till stöd för sina yrkanden

Ett ombud ska till besvärsskriften bifoga en fullmakt, om ändringssökanden inte har befullmäktigat honom muntligen hos besvärsmyndigheten eller om den elektroniskt insända handlingen inte innehåller en utredning om ombudets behörighet. För advokat eller allmänt rättsbiträde krävs inte särskild fullmakt.

Rättegångsavgift

Förvaltningsdomstolen uppbär av ändringssökanden en rättegångsavgift för behandlingen av ärendet. (Lag om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters prestationer, § 3)