Erityisopetus

Mitä on erityisopetus ja kenelle se on tarkoitettu?

Erityisopetuksen tarkoituksena on tukea oppilaan oppimista mahdollisimman varhaisessa vaiheessa sekä jatkaa tämän tuen antamista niin pitkään kuin on tarpeen. Jos lievistä oppimisvaikeuksista kärsivä oppilas tarvitsee erityistä tukea vahvistaakseen oppimisedellytyksiään, hänelle tulee antaa osa-aikaista erityisopetusta. Tämä erityisopetus tapahtuu rinnakkain muun opetuksen kanssa.

Mikäli oppilas ei näistä tukitoimista huolimatta saavuta yleisen oppimäärän mukaisia tavoitteita, hänet voidaan siirtää erityisopetukseen. Tällöin oppilaalle laaditaan henkilökohtainen suunnitelma opetuksen järjestämiseksi. Suunnitelma laaditaan yhdessä huoltajien kanssa.

Erityisopettajan työ koulussa

Työskentelemme erityisopetuksessa oppilaskeskeisesti. Yritämme yhdessä oppilaan kanssa löytää tapoja, joilla oppilas oppii parhaiten. Näin voimme parantaa oppilaan oppimisen edellytyksiä sekä vahvistaa hänen itsetuntoaan. Erityisopettaja tekee tiivistä yhteistyötä luokanopettajan kanssa. Keskustelemme yhdessä säännöllisesti oppilaista, jotka tarvitsevat erityistä tukea kehittääkseen luku-, kirjoitus- tai laskutaitojaan. Lisäksi erityisopettaja kartoittaa säännöllisesti oppilaiden edellä mainitut taidot.

 

Oppilaiden luku-, kirjoitus- ja laskutaitojen kartoitus erityisopettajan toimesta

Luokka 1

Erityisopettaja osallistuu syyslukukauden alussa luokkaopetukseen yhdessä luokanopettajan kanssa. Tapaamme myös oppilaita yksitellen ja kartoitamme oppilaiden kirjaintuntemuksen, mahdollisen lukutaidon ja puheen. Lisäksi kartoitamme yhdessä kaikkien ekaluokkalaisten fonologisen tietoisuuden (riimit, sanojen pituus, äänet ym.) ja matemaattiset käsitteet (esim. vähemmän, enemmän, ennen ja jälkeen). Kevätlukukaudella teemme seurantakartoituksen kaikkien ekaluokkalaisten luku- ja kirjoitustaidoista.

Luokat 2–3

Kartoitamme syyslukukauden alussa ja kevätlukukauden puolivälissä oppilaiden luku- ja kirjoitustaidot. Toisella luokalla kartoitamme myös oppilaiden matemaattiset taidot.

Luokat 4–6

Kartoitamme syyslukukauden alussa ja kevätlukukauden puolivälissä oppilaiden luku- ja kirjoitustaidot.

 

Yksilöllinen harjoitteluohjelma

Edellä mainittujen kartoitusten ja havaintojen perusteella laaditaan yksilöllinen harjoitteluohjelma, jonka avulla korjataan puutteet oppilaan osaamisessa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Mikäli oppilaan vaikeudet vaativat lisätutkimuksia, erityisopettaja tekee yhteistyötä koulupsykologin kanssa.

 

Kotien tiedotus

Koteja tiedotetaan erityisopetuksen ajankohtaisista kartoituksista ja yksilöllisistä harjoitteluohjelmista tietolehtisten, reissuvihkon tai henkilökohtaisten keskustelujen kautta. Koti ja erityisopettaja, jotka yhdessä tukevat oppilasta, saavuttavat parempia tuloksia kuin silloin, jos kaikki työskentelisimme omillamme!

 

Kouluasteet ylittävä yhteistyö

Erityisopettaja tekee yhteistyötä sekä esikoulun että luokkien 7–9 kanssa. Keskustelemme ekaluokkalaisten tulevan luokanopettajan, varhaiskasvatuksen erityisopettajan ja varhaiskasvatuksen opettajan kanssa tulevista oppilaista ennen kuin he siirtyvät ensimmäiselle luokalle. Lisäksi tiedotamme vastaanottavan koulun erityisopettajia ja opinto-ohjaajia oppilaistamme ennen kuin he siirtyvät 7. luokalle. Tällä tavoin helpotamme siirtymää uudelle kouluasteelle, minkä ohella vastaanottava koulu saa etukäteen tietoa erityisen tuen tarpeessa olevista oppilaista.

Onko sinulla kysymyksiä lapsesi mahdollisesta erityisopetuksen tarpeesta?

Ota yhteyttä lapsesi koulun erityisopettajaan!

Osa-aikainen erityisopetus

Osa-aikainen erityisopetus on tarkoitettu oppilaille, jotka tarvitsevat ylimääräistä ja lyhytaikaista tukea jossain aineessa ja joille tavallinen tukiopetus ei riitä. Opetus tapahtuu pienessä ryhmässä ja noudattaa yleistä opetussuunnitelmaa, painottaen keskeistä opetussisältöä. Oppilas suorittaa luokan kokeet ja hänen suorituksensa arvioidaan yleisten

arviointikriteerien mukaan. Osa-aikaisessa erityisopetuksessa annetaan myös luku- ja kirjoitusopetusta.

Mukautettu opetus

Mukautettu opetus on tarkoitettu oppilaille, jotka siirretään erityisopetuksen piiriin lautakunnan päätöksellä, joka pohjautuu oppilaan vaikeuksista tehtyyn selvitykseen. Erityisopetukseen siirretyille oppilaille laaditaan henkilökohtainen suunnitelma, josta ilmenee, minkä aineen tai aineiden osalta oppilas noudattaa mukautettua oppimäärää. Mukautettu oppimäärä tarkoittaa, että sisältömäärää vähennetään tai sisällön vaikeusastetta mukautetaan. Muissa aineissa oppilas seuraa luokkaopetusta. Oppilaan suoritusta arvioidaan mukautetuissa aineissa yksilöllisten tavoitteiden perusteella. Näissä aineissa arvosana varustetaan tähdellä.

JOPO

JOPO on tarkoitettu laskevasta keskiarvosta tai motivaation puutteesta kärsiville oppilaille sekä oppilaille, jotka alisuoriutuvat tai saavat odottamattoman huonoja arvosanoja. JOPO on suunnattu oppilaille, joilla on käytännönläheisempiä oppimistyylejä. Sen takia osa opetuksesta voidaan toteuttaa työharjoitteluna. Oppilaat voivat noudattaa yleistä opetussuunnitelmaa tai henkilökohtaista suunnitelmaa. JOPO-ryhmään otetaan oppilaita erillisen haun kautta.

Oppilaanohjaussuunnitelma

Löydät lisätietoa Opintopolusta. 

luokat 0–6

Pääasiassa luokanopettaja huolehtii ohjauksesta ja keskittyy opiskelutaitojen, itsetuntemuksen ja itseluottamuksen perusteisiin. Oppilaiden, vanhempien ja koulun välinen vuorovaikutus on keskeistä.

luokat 7–9

Oppilaanohjaus on 7. luokalla merkitty lukujärjestykseen. Ohjauksessa käsitellään mm. läksyjen tekemistä, itsetuntemusta, elämäntapavalintoja ja oman oppimistyylin kehittämistä. Lisäksi siinä opitaan yhdessä työskentelyn taitoja. Valinnaisaineista tiedotetaan keväällä. Ohjauksesta huolehtivat pääasiassa oppilaanohjaaja ja luokanvalvoja.

8. luokalla keskitytään erilaisiin ammatteihin ja koulutuspolkuihin. Yhden viikon aikana järjestetään TET, työelämään tutustuminen.

9. luokalla suurin osa ohjauksesta käytetään tutustumiseen erilaisiin toisen asteen oppilaitoksiin. Siihen kuuluu vierailuja seudun eri kouluihin sekä persoonallisuustestejä. Henkilökohtaiset keskustelut oppilaiden kanssa heidän tulevaisuuden suunnitelmistaan ovat tärkeä osa oppilaiden tulevien koulutuspolkujen kartoittamista. Yhteishaku järjestetään koulun kautta, mutta myös toisinaan illalla Keskuskoulussa ja Tegengrenskolanissa. Yhteistyö toisen asteen oppilaitosten kanssa on keskeistä.