Serviceplan
För att utreda vilka tjänster och stödformer en handikappad person behöver, och för att sammanpassa dem, uppgörs en personlig serviceplan tillsammans med den handikappade och dennas vårdnadshavare eller anhöriga samt med olika myndighetsinstanser. Utgångspunkten för serviceplanen är klientens servicebehov.
Klientens hemkommun ansvarar för uppgörandet av en serviceplan. Enligt handikappservicelagen ska för utredning av en persons med funktionsnedsättning behov av service och stöd, utan obefogat dröjsmål, en serviceplan göras upp enligt vad som bestäms i lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården.
I serviceplanen beskrivs klientens nuläge och den service och de stödåtgärder som han/hon får, kartläggs behov och uppgörs en plan för framtiden. Syftet med planen är att täcka all handikappservice. Ärendena som skrivits ner i serviceplanen är emellertid inte lika med ett positivt beslut, utan varje service eller stödåtgärd ska ansökas separat. Med hjälp av serviceplanen får klienten mer självbestämmanderätt och bättre möjligheter att påverka. Serviceplanen är ett samarbetsredskap som utgår från klientens deltagande och ett tätt samarbete mellan olika myndigheter.