Servicehandledning åt äldre
Äldreomsorgens servicehandledning erbjuder handledning i olika livssituationer när ett behov av service, vård- och omsorg aktualiseras. Målet är att stöda de äldres självständiga liv på ett resursorienterat sätt. Servicehandledningen baserar sig på den äldres och servicehandledarens förtroliga kontakt. Inom äldreomsorgen fungerar hemserviceledaren och boendeledare som servicehandledare.
Servicehandledningens innehåll:
- svarar på frågor om serviceutbud
- handleder klienter till rätt service
- kartlägger servicebehov
- ordnar med behövlig socialservice
- hjälper med ifyllandet i äldreomsorgens ansökningsblanketter, om ingen anhörig/närstående finns till hands.
- servicehandledningen sker i huvudsak per telefon, men via mottagnings- och hembesök enligt behov. Servicehandledningsbesöken är avgiftsfria.
Brådskande servicebehov
Vid brådskande servicebehov görs en servicebedömning samma eller följande dag, men servicen kan ordnas omedelbar. I icke-brådskande situationer bedöms servicebehovet senast den sjunde vardagen efter att kontakt har tagits. Efter konstaterande av servicebehov beviljas service enligt fastställda kriterier. Om ett servicebehov uppstår kan den äldre själv, anhöriga, myndigheteter eller en granne kontakta äldreomsorgen.
Servicehandledarna betjänar per telefon
Hemvårdsledare, bäst nåbar mån-fre kl. 9.00-10.00.
Boendeledare, bäst nåbar mån-fre kl. 9.00-10.00.