Erityisopetus 7-9 lk
Vad är specialundervisning och för vem?
Syftet med specialundervisningen är att stödja eleven i hans eller hennes inlärning i ett så tidigt skede som möjligt samt att fortsätta med detta stöd så länge behovet finns.
I specialundervisningen arbetar vi elevcentrerat. Tillsammans med eleven försöker vi hitta de sätt på vilka eleven lär sig bäst och därmed stärka elevens självkänsla.
Speciallärarna har ett tätt samarbete med ämneslärarna. Tillsammans diskuterar vi regelbundet vilka elever som behöver särskilt stöd för sin skolgång. Därtill utför speciallärarna olika kartläggningar och tester.
Deltids specialundervisning
Deltids specialundervisning är ämnad för elever som behöver extra stöd i ett ämne under en kortare tid och där vanlig stödundervisning inte räcker till.
Undervisningen sker i liten grupp och följer den allmänna läroplanen med tyngdpunkt på det centrala lärostoffet.
Eleven skriver klassens prov och bedöms enligt de allmänna bedömningskriterierna.
I deltids specialundervisningen ges också läs- och skrivträning.
Anpassad undervisning
Anpassad undervisning är till för elever som är överförda till specialundervisningen genom ett nämndbeslut som baserar sig på en utredning av elevens svårigheter.
För elever överförda till specialundervisningen uppgörs en individuell plan ur vilken det framgår i vilket/vilka ämnen eleven följer anpassad lärokurs. Anpassad lärokurs innebär att stoffmängden reduceras eller att stoffets svårighetsgrad anpassas. I övriga ämnen följer eleven klassundervisning.
I anpassade ämnen bedöms eleven utgående från individuella mål. I dessa ämnen förses vitsordet med en stjärna.
JOPO
JOPO är till för elever med sjunkande medeltal och motivationsbrist samt för
elever som underpresterar eller får oväntat dåliga resultat
JOPO är till för elever vars inlärningsstilar är mera praktiska. Därför kan en del av undervisningen förverkligas genom arbetspraktik.
Eleven kan följa den allmänna läroplanen eller individuell plan.
Till JOPO-gruppen antas elever genom särskild ansökan.